Allt fler sajter mobilanpassade

Sent förra året kom nyheten – nu surfar vi mer med våra mobiler än via datorn. Det är för första gången någonsin i världshistorien som detta sker, och det lär inte vända tillbaka. Vad innebär detta för företag därute? 

I november 2016 stod det att läsa i bland annat Expressen, att nu surfar allt fler med sina mobiler med med datorerna de också har. Att just använda mobil eller padda när man är ute på nätet har ökat konstant sedan år 2009 och detta samtidigt som webbtrafiken som sker via en dator stadigt, om än långsamt, har minskat. Experter har länge spånat kring när mobilerna slutligen slår ut de mer traditionella datorerna och nu har det nästan gått så långt, lite drygt sju år senare. Dock är datoranvändandet större än mobilanvändandet på flera platser i världen, som i USA och Australien, till exempel. Men inte i Sverige, och vad innebär detta för allt från företag till myndigheter här, som syns på nätet?

Något som är värt att veta är slagordet Mobile First, detta har blivit allt viktigare när det kommer till webbutveckling de senaste åren. I stort innebär det att anpassa sin hemsida för att fungera så optimalt som möjligt i en mobil webbäsare. För företag borde detta enligt experter vara ett uppvaknande – försäkra er om att era hemsidor och sajter är mobilanpassade för att hänga kvar i e-handeln över huvudtaget. På Google har man redan anpassat sökmotorns algoritm för att favorisera de hemsidor som faktiskt är mobilanpassade, så kallade responsiv, i sin design. Och för de med mobiler, de allra flesta, är det viktigt att denna funkar korrekt. Om en har råkat skada sin telefon kan man till exempel googla “laga min iphone” för att hitta rätt.

Svenska företag underskattar mobilens potential

Dagens Industri Digital går det att läsa om hur Googles nya Sverigechef menar att många svenska företag underskattar mobilens potential att faktiskt nå ut till kunder. Nu har hon gjort det till sin hjärtefråga att göra företagare mer mobilanpassade. Hon säger vidare att hon är förvånad över att det fortfarande finns så många företag som inte har gjort sin sajt responsiv och anpassad för mobilanvändning.

En tidning som tidigt hakade på mobilanpassningen och som verkligen har gynnats av detta är Göteborgs-Posten. I en artikel i samma tidning skrivs det om hur en responsiv och mobilanpassad tidning på nätet gör att bilder, rörligt material och länkningar från sociala medier på ett naturligt och enkelt sätt byggs in i myhetsmaterialet. Det handlar om mer än endast en kosmetisk förändring menar man på redaktionen, det handlar även om att arbetssättet förändras .Man bytte även publiceringsverktyg för att göra det lättare för alla journalister. Dessutom förbättrades den så kallade affärsdelen som gör att annonsplaceringarna och de generella annonsverktygen blivit bättre. De gjorde kortfattat en stor redesign med få utvecklare och på kort tid. Det som skett är att på några få månader har Göteborgs-Posten gått från att vara en lokal nyhetstidning folk läste om mornarna på västkusten, till att ha blivit en nationell nyhetssajt med betydligt större räckvidd. Trafiken till sajten växer konstant och räckvidden som papperstidningen hade har gåtts om, nu läses det artiklar på tidningen över hela landet.