E-handelslösningar och utmaningar

Många som utvecklar en butik eller annan verksamhet går nog själva omkring och snokar efter inspiration på stan. Hur frontas dessa varor, vilka förpackningar är framgångsrika, vad ger ett snyggt intryck och kanske framför allt: hur löser de logistiken. E-handeln fungerar i princip likadant, förutom att verksamheten är flyttad till internet.

Många tror också att det fysiska lagret är den största utmaningen för en e-handlare. Men så är det inte nödvändigtvis. Ju större din e-handel blir, tillkommer nya komplicerade utmaningar. De har att göra med IT-säkerhet, API-arkitektur och PIM-lösningar. Allt detta kräver gedigen kunskap och utbildning. Som tur är finns det experter och rådgivare på området som hjälper dig strukturera upp dina nätverk, spana in webon för mer information.

Uppdatera e-handelslösningar för överlevnad

Det räcker inte med att starta en e-handel för att inte bli utkonkurrerad med sin vanliga ”markbutik”. När du väl har börjat med din e-handel kommer du snart att märka att det är en annan typ av konkurrens som uppstår, som du kanske inte är van vid.

Kina är ett land som allt oftare kommer på tal i e-handelsbranschen. Bara i år har volymerna ökat med 65%, skriver unt.se. Det är framför allt e-handelsföretaget Alibaba som utmanar marknaden, något som bland annat H&M har sett över. H&M, som är ett tillväxtbolag med verksamhet i flera länder borde växa, men på grund av att de halkar efter i e-handelslösningarna går de med förlust, skriver dn. Att de tvingas stänga sina butiker beror förstås på dåliga försäljningssiffror, men det är inte nödvändigtvis ett tecken på att folk inte vill ha deras kläder – snarare att folk köper sina kläder någon annanstans ifrån. Till exempel online.