Satsa på e-handel

Intresset för handeln på nätet ökar för varje år där man förra året kunde se en ökning på hela 16 procent. Man ser att dagligvaror och livsmedel får mer och mer uppmärksamhet och fler upptäcker smidigheten med att få maten hemlevererad. För att kunna vara med och konkurrera med andra e-företag och minska chansen till att man blir en i mängden, finns bra och lättillgänglig experthjälp att få.

Alla kan vi minnas att vi någon gång beställt hem en vara från nätet. Med ett enkelt klick har man betalat och för att sedan några dagar senare fått hem varorna antingen direkt till dörren eller till närmaste postombud. Många spar både pengar och tid genom att beställa nödvändigheterna på nätet och man kan se att fler och fler har insett vilka fördelar näthandeln faktiskt har.

Som man skriver om på Breakit har den svenska näthandeln ökat med hela 16 procent under 2016 vilket motsvarar en ökning på 7,9 miljarder kronor. Den senaste statistiken visar att försäljningen ökade med hela 14 procent bara under januari i år. Genomsnittet för varje köp är 2,3 stycken varor för 2000 kronor. De populäraste varorna man väljer att köpa är kläder, böcker, skönhetsartiklar och elektronik men man kan även se att livsmedel blir mer och mer populärt och beställs allt oftare hem direkt till dörren. Dock så är det fortfarande i storstäderna som det största intresset finns för matkassar och livsmedel. Svenskarna ses handla mest från svenska sajter men att utländska köp oftast beror på att varan är billigare jämfört med svenska återförsäljare.

Förändringar som ökar försäljning

Som ägare av en näthandel är det svårt att konkurrera mot andra i samma bransch. Men även om konkurrensen är hög finns det små kryphål man kan hitta för att sticka ut i mängden av e-företagare. I Dagens Nyheter skriver man om att näthandeln skulle öka ytterligare om man till exempel effektiviserade möjligheterna för leverans till kunderna. Oftast är det bara möjligt att få varorna levererade under dagtid, då de flesta befinner sig på arbetet. De varorna som ändå säljer bra oavsett tid på leveransen är kapitalvaror som de flesta hittar billigare på nätet än i de fysiska butikerna. Så genom att skapa ett samarbete med ett leveransföretag med mer flexibla leveranstider än idag skulle man snabbt kunna se en ökning på både intresse och försäljning.

Hjälp för att driva e-handeln

Nu när man ser en fortsatt ökande trend för näthandeln kan det vara extra skönt att låta en expert sköta e-handelslösningen till din webbshop. Till exempel Vaimo hjälper till med allt från strategier om hur sidan ska drivas till underhåll av designen på hemsidan. Med ett ständigt utvecklande av sina e-tjänster kan man behålla sina aktiva kunder och förhoppningsvis även lyckas konvertera nya.
Det gäller att man som e-företagare håller sig levande i nuet och förstår hur utvecklingen kommer se ut i framtiden. Nya förändringar och trender tillkommer dagligen vilket är viktigt att vara  uppdaterad om för att vara med om konkurrera.